Panuje powszechne przekonanie, że tylko osoby zatrudnione na umowę o pracę (i to najlepiej na czas nieokreślony) mogą dostać kredyt hipoteczny lub gotówkowy na długi okres.
Tymczasem cały czas sporo osób pracuje na umowy o dzieło i umowy zlecenia.
Czy takie osoby też mogą otrzymać kredyt?
Obecnie banki mocno ograniczyły udzielanie kredytów dla osób uzyskujący dochód z umów zleceń / umów o dzieło, spowodowane jest to obawą iż najłatwiej jest rozwiązać taką umowę lub jej nie przedłużać. Na ten moment dosłownie kilka banków akceptuje dochód z tego źródła, dlatego jeżeli uzyskujesz dochód na podstawie umowy zlecenie czy umowy o dzieło, sprawdź zdolność tylko u doświadczonego doradcy, bo Twój bank akurat może takich umów nie akceptować.
Przy kredycie gotówkowym minimalny czas trwania takich umów akceptowanych przez banki to 6 miesięcy. Przy kredycie hipotecznym 6 miesięcy jest akceptowalne ale pod warunkiem, że do kredytu przystępujemy z inną osobą. Jeżeli do kredytu przystępujemy sami to wymagany okres to 12 miesięcy.
Nie. Wystarczy że udokumentujesz historię uzyskiwania dochodów z tego typu umów. Część banków może też wymagać aktualnej umowy zlecenie/ umowy o dzieło.
Tak, banki akceptują umowy od różnych zleceniodawców.
Nie, umowy mogą być wystawiane z różną częstotliwością. Ważne, aby przerwa pomiędzy jedną a druga umową nie była dłuższa niż 3 miesiące.
To zależy. Część banków faktycznie stosuje ustawowe koszty uzyskania przychodu (przy umowie zlecenie jest to 20%, a przy umowie o dzieło 50%) i o taką wartość pomniejszają dochód brany do wyliczania zdolności kredytowej.
Jednakże są banki, którym wystarczy nasze oświadczenie o faktycznych kosztach jakie ponosimy przy wykonywaniu takich umów. Oznacza to, że akceptują prawie 100% naszego wpływu na konto.
Są też banki na rynku które patrzą tylko na wysokość wpływu wynagrodzenia na konto i ten dochód przyjmują do wyliczenia zdolności kredytowej.
Po zmianach związanych z Covid-19 nastąpiły duże rozbieżności w liczeniu zdolności dla umów zlecenia czy umów o dzieło. Sprawdź swoją zdolność tylko u doświadczonego Eksperta Kredytowego.
Banki nie stosują jednego standardu. Każdy bank ma swoją listę wymaganych dokumentów. Zazwyczaj są to:
- umowy z ostatnich 6 bądź 12 miesięcy
- rachunki do umów od pracodawcy
- wyciągi z rachunku bankowego z wpływem wynagrodzenia
- PIT za poprzedni rok podatkowy
KALKULATOR NAJNIŻSZEJ RATY KREDYTU